Hurra! Det här är ett spännande område som jag önskar att jag kunde ägna hela min lärartid till! Jag tycker det är så intressant att höra hur barn och ungdomar tänker och agerar när det gäller medier. Jag har jobbat kring detta med åk 3, 5 och 6. Jag har då använt mig av "Schysst på nätet" som man kan hitta på Friends sida (www.friends.se). Deras utgångspunkt är att stoppa e-mobbingen. Det finns många bra övningar där man diskuterar nätanvändande och vad som är bra och dåligt att göra. Eleverna får många ställningstaganden och diskussionsfrågor att ta ställning till och diskutera. Tydligt är att de kan mycket och lär sig en hel del på att vara på nätet men att de behöver hjälp med att tänka efter vad som händer när man gör vissa saker, exempelvis lägger ut bilder på nätet, mobbar någon på Facebook etc. Vi kan aldrig skaffa ett filter på datorerna som stoppar mobbing men vi kan ge eleverna möjlighet att själva skapa ett filter så att de tänker efter före.
På www.statensmedierad.se hittade jag bra material som man skulle kunna använda i skolan. I "Småungar och medier" gillade jag den positiva tonen, att man faktiskt lär sig något av medier. Dessutom var det bra tips att göra recensioner av spel, tv-program och webplatser som fokuserade på vad man lär sig av att använda dessa.
På Medierådets sida hittade jag också Lärarhandledning till "Ungar och medier 2010". Där tar de upp alla delar av medieanvändandet, både de bra och de dåliga. Detta material skulle passa bra för åk 5 och 6. Det var ganska likt "Schysst på nätet" som jag jobbat med tidigare.
På Medierådets sida hittade jag också "Dialogkort om internet". En samling diksussionskort som man kan använda för att få en diskussion om användandet av internet. Jag tilltalades av att det var olika ingångar på korten. Det var både citat från barn, ungdomar OCH föräldrar som man skulle diskutera. Dessutom fanns det faktakort. Det materialet skulle jag vilja arbeta med direkt!
På sidan www.mediebarn.se finns det mycket intressant att läsa. Jag tycker den sidan skulle vara bra för alla i skolan att läsa, alla är inte så uppdaterade när det gäller barns och ungas användande av medier. Vi som har egna barn i den åldern är ju mycket mer uppdaterade än de som inte har det, det är viktigt att vi i skolan vet något om den värld som våra elever interagerar i, och faktiskt lär sig mycket av. Skolan är bara en del av elevernas lärande, vi får inte få hybris och tro att vi är allena rådande på den fronten.
Källor:
www.statensmedierad.se
www.mediebarn.se
www.friends.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar